اطلاعات فنی خودرو -
همه چیز درباره بوستر ترمز خودرو و عملکرد بوستر
69+
ارسال شده در چهارشنبه 25 دي 1398

تا بحال شاید اسم بوستر را بسیار شنیده اید قوطی سیاه رنگی که در پشت موتور خودرو و معمولا در سمت راننده قرار دارد بخصوص اگه داخل موتور خودرو پیکان را به یاد بیارید.بوستر ترمز خودرو بساری به ما کمک می کنه تا یه رانندگی راحت و با خستگی کمتری داشته باشیم و علت آن افزایش نیرو و قدرت فشار پدال نوسط راننده در هنگام ترمز گیری است. با فروش خودرو همراه باشید تا شما را با نحوه کار بوستر و قسمت های بوستر ترمز خودرو و تشخیص سالم بودن و یا خرابی بوستر ترمز و انواع بوستر ترمز خودرو آشنا خواهید شد. در کل سیستم ترمز از اجزاء زیر تشکیل شده است.

 

اجزا سیستم ترمز

در گذشته، وقتی بیشتر خودرو ها ترمز طبلی داشتند نیازی به بوستر ترمز نبود ،ترمز های طبلی به طور طبیعی بخشی از نیروی مورد نیاز خود را فراهم می کنند، اما از آنجایی که امروزه بیشتر خودرو ها ترمز دیسکی دارند(حداقل در چرخ های جلو) بوستر ترمز اهمیت بیشتری دارد.بدون این وسیله رانندگانی با پاهای خسته خواهیم داشت!

بوستر ترمز از خلا تولید شده توسط موتور استفاده می کند تا نیروی وارد شده به سیلندر اصلی ترمز توسط پای شما را چند برابر کند.در این مقاله به درون این قوطی سیاه نگاهی خواهیم انداخت. بوستر خلا قوطی فلزی است که شامل یک سوپاپ هوشمندانه ویک دیافراگم است.میله ای که از مرکز قوطی می گذرد از یک سو به پیستون سیلندر اصلی و از سوی دیگر به پدال ترمز متصل است.

 

بوستر ترمز

یکی دیگر از بخش های اصلی بوستر،سوپاپ یکطرفه است، عکس بالا سوپاپ یک طرفه را نشان می دهد که به هوا فقط اجازه به بیرون کشیده شدن از بوستر را می دهد.اگر موتور خاموش باشد یا نشتی درلوله های بوستر ایجاد شود سوپاپ یک طرفه اجازه ورود هوا به بوستر را نمی دهد.این مهم است چون بوستر خلا باید بتواند تا چندین بار پس از خاموش شدن موتور نیروی وارده به پدال را تقویت کند(بی شک نمی خواهید وقتی در بزرگراه بنزین تمام کردید ترمز هایتان را از دست بدهید!)

 

شیوه کار بوستر خودرو

بوستر خلا طراحی زیبا و ساده ای دارد.این قطعه نیاز به منبع خلا ای دارد تا بتواند کار کند.در خودرو های بنزینی موتور خلا مناسبی را برای بوستر ایجاد می کند. اگر لوله ای را به محل مناسبی از موتور متصل کنید می توان هوا را به بیرون از محفظه کشید و خلا نسبی ای ایجاد نمود؛اما از آنجایی که موتور های دیزل نمی توانند خلا مناسبی ایجاد کنند در خودرو های دیزلی باید از پمپ خلا مجزایی استفاده کرد.

 

نحوه کاکردن بوستر ترمز

در خودرو هایی با بوستر خلا، پدال ترمز میله ای که از میان بوستر به سیلندر اصلی متصل می شود را فشار می دهد. موتور خلا نسبی را در هر دو سوی دیافراگم ایجاد می کند.هنگامی که پدال را فشار می دهید میله سوپاپی را باز می کند که به هوای بیرون اجازه ی ورود به پشت دیافراگم را می دهد در حالیکه سمت دیگر دیافراگم خلا می ماند.به این ترتیب فشار وارده بر یک سوی دیافراگم بیشتر می شود که این به فشرده شدن پیستون در سیلندر اصلی کمک می کند

 

هنگامی که پدال رها می شود ارتباط هوای بیرون با پشت دیافراگم قطع شده و دو سوی دیافراگم به هم مرتبط می شوند.در نتیجه در هر دو سوی دیافراگم خلا ایجاد می شود و همه ی شرایط به حالت اولیه باز می گردد.

 

انواع بوستر ترمز خودرو

  • بوستر مستقیم
  • بوستر غیر مستقیم

در بوستر مستقیم فشار پای راننده ابتدا به بوستر و بعد به پمپ ترمز انتقال پیدا می کند اما در بوستر غیر مستقیم فشار پای راننده ابتدا به پمپ و سپس به وسیله روغن به بوستر انتقال پیدا می کند هدف از طراحی بوستر کاهش فشار پای راننده به پدال ترمز بوده و در نهایت اسایش و راحتی کنترل خودرو می باشد.

تشخیص سالم بودن و یا خرابی بوستر ترمز

  • مرحله اول :
  1. پدال ترمز را در حالتی که موتور خاموش است چند بار فشار دهید تا اطمینان یابید که دیگر مقدار حرکت پدال تغییر نمی‌کند.
  2. در حالیکه پدال را نگه داشته‌اید، موتور را استارت بزنید.
  3. در حالتی که استارت می‌زنید پدال باید کمی پایین برود.
  • مرحله دوم :
  1. موتور را استارت بزنید.
  2. بعد از دو دقیقه آنرا خاموش کنید.
  3. نیروی معمولی را به پدال وارد کنید.
  4. اگر کورس حرکت ابتدا بلند بوده و پس از هر بار فشار دادن پدال کوتاهتر شود بوستر سالم است.
  5. در صورت وجود هرگونه اشکال، سوپاپ یک طرفه و یا شیلنگ خلاء را بازدید کنید. در ضمن دقت کنید که اتصالات نیز بی نقص باشد. در صورت لزوم تعمیرات را انجام داده و آزمایشات را مجددا انجام دهید.
  • مرحله سوم :
  1. موتور را استارت بزنید.
  2. نیروی معمول را به پدال وارد کنید.
  3. در حالتی که پدال را نگه داشته‌اید موتور را خاموش کنید.
  4. حدود سی ثانیه پدال را نگه دارید.
  5. در صورت تغییر نکردن ارتفاع پدال بوستر سالم است.
  6. در صورت وجود هرگونه اشکال، سوپاپا یکطرفه و شیلنگ خلاء را بازدید کنید. دقت کنید که اتصالات هم بی نقص باشند. در صورت لزوم تعمیرات لازم را انجام داده و آزمایشات را مجدداٌ انجام دهید.

>

نظرات

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

نمونه پروژه های آماده

دریافت آنی
پشتیبانی 24 ساعته
درگاه پرداخت آنلاین
امکان دریافت مجدد
دارای نماد اعتماد