آموزش نرم افزار - آموزش نرم افزار کتیا -
آموزش 0 تا 100 محیط part design کتیا
608+
ارسال شده در جمعه 19 ارديبهشت 1399

ما در این اموزش به معرفی محیط پارت دیزاین و نوار ابزار های ان میپردازیم تا شما بتوانید به صورت کلی با این محیط اشنای پیدا کنید و قطعات خود را طراحی کنید. محیط part design کتیا یک محیط پایه محسوب میشود که برای یاد گیری کتیا در مرحله اول باید این محیط را فرا گرفت تا بتوان به محیط های دیگر تسلط پیدا کرد. در محیط part design اسکچ اولیه ای که ترسیم کرده ایم را به قطعه ۳بعدی تبدیل میکنیم و بر روی ان عملیات نهای را اجرا میکنیم.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید.


معرفی محیط part design

برای دستیابی به محیط مربوطه از  طریق منوی start<mechanical design<part design وارد ان میشویم.

part design

بعد از وارد شدن به محیط مربوطه یک فضای تیره رنگ میبینیم که دور تا دور ان از نوار ابزار های مختلفی تشکیل شده است که بعضی

از ان ها تخصصی و مربوط به همین محیط است و بعضی از انها عمومی و مربوط به تمام محیط ها میباشد.

برای ترسیم اسکچ اولیه از ابزار sketch وانتخاب یکی از صفحه های کاری استفاده میکنیم تا وارد محیط اسکچ شویم

نوار ابزار sketch-based features

وقتی که اسکچ اولیه خود را ترسیم کردیم نیاز داریم تا در محیط part به ان بعد (حجم) دهیم،برای این کار از ابزار pad استفاده میکنیم که در نوار ابزار sketch-based features قرار دارد.

گزینه pad هم گروهی های دیگری نیز دارد که اگر به فلش ریز کنار ان کلیک کنید به انها دست پیدا میکنید که کاربرد انها به ترتیب

برای حجم دادن زاویه ای قطعه و حجم دادن چند اسکچ مخطلف به ابعاد مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

این نوار ابزار گزینه های دیگری هم دارد که برای استفاده از انها باید یک اسکیچ داشته باشیم  که در ادامه به توضیح انها میپردازیم.

pocket

گزینه دوم در این نوار ابزار pocket نام دارد که کاربرد ان به این ترتیب است که اول یک اسکچ دلخواه بر روی قطعه ۳ بعدی خود میکشیم

و بعدبا استفاده از این دستور ان را خالی میکنیم که همانطور ملاحظه میکنید این گزینه هم همگروه دارد که مانند دستور pad به ترتیب

برای خالی کردن با زاویه و خالی کردن چند اسکچ به اندازه های مخطلف به کار میروند.

shaft

از گزینه سوم یعنی دستور shaft برای دوران یک اسکچ حول یک محور به کار میرود به طوری که اسکچ اولیه را ترسیم کرده و با انتخاب یک محور قطعه به صورت ۳ بعدی شکل میگیرد.

زمانی که قطعه مان دورانی باشد و متقارن بهتر است از این روش ان را رسم کرد.

Groove

گزینه چهارم یعنی دستور Groove برای خالی کردن یک قطعه به صورت دورانی به کار میرود به طوری که اسکچ خود را بر روی قطعه

۳ بعدیکه قصد داریم تا ان را خالی کنیم ترسیم میکنیم و با انتخاب محور دوران شکل مورد نطر به وجود میاید.تقریبا این روش عکس دستور shaft عمل میکند.

Hole

دستور بعدی Hole  نام دارد و زمانی که نیاز یک سوراخ بر روی قطعه باشد از این دستور استفاده میکنیم.

روش کار به این صورت است که دستور Hole را انتخاب میکنیم و بعد بر روی قطعه ای که قرار است بر روی ان سوراخ ایجاد کنیم کلیک

میکنیم تا پنجره تنظیمات ظاهر شود، از این روش برای ایجاد هر نوع سوراخ معمولی و رزوه دار استفاده میشود.

Rib

گزینه بعدی یعنی دستور Rib زمانی استفاده میشود که بخواهیم یک اسکچ را حول یک منحنی امتداد دهیم مانند شلنگ و لوله های پیچیده.

روش کار بدین صورت است که اسکچ قطعه را ترسیم میکنیم و ارد محیط part میشویم و دوباره وارد اسکچ میشویم تا خط راهنما که

قرار است قطعه در امتداد ان تشکیل شود را رسم میکنیم ،بعد از ترسیم وارد محیط part میشویم و با انتخاب دستور rib قطعه خود

را ایجاد میکنیم. در زیر یک نمونه قطعه طراحی شده با این روش را مشاهده میکنید.

slot

دستور بعدی یعنی slot مانند دستور Rib عمل میکند و تنها فرق ان این است که به جای ایجاد جسم ۳بعدی درون قطعه طراحی شده را خالی میکند.

stiffener

از دستور بعدی یعنی stiffener  برای ایجاد تیغه بین دو سطح عمود بر هم استفاده میکنیم.

multi -section solid

از دستور بعدی برای ترسیم قطعه با استفاده از دو سطح در امتداد هم استفاده میشود، به گونه ای که دو اسکچ را در دو پلن رسم میکنیم و با استفاده از این دستور انها را به هم متصل میکنیم.

removed multi-section solid

دستور اخر عکس دستور قبلی عمل میکند بطوری که بجای اضافه کردن از قطعه ۳بعدی به اندازه اسکچ ترسیم شده از ان کم میکند(حذف میکند).

نوار ابزار Dress-up features

از نوار ابزار Dress-up features زمانی استفاده میشود که یک جسم ۳ بعدی ترسیم کرده باشیم و بخواهیم بر روی ان عملیات اضافی انجام دهیم مانند گرد کردن گوشه ها زاویه دادن و …

Dress-up features

Edge fillet

گزینه اول در این نوار ابزار دستور Edge fillet نام دارد که برای گرد کردن گوشه های تیز بکار میرود. این ابزار همگروهی های دیگری

نیز دارد که هر کدام به یک شیوه برای گرد کردن گوشه ها به کار میروند.

chamfer

از گزینه دوم یعنی دستور chamfer زمانی استفاده میشود که بخواهیم گوشه های تیز را پخ بزنیم.در اینجا با انتخاب دو سطح قطعه

میتوان پخ های یک اندازه یا با زاویه مختلف ایجاد کرد.

draft angle

از دستور draft angle  برای زاویه دادن یک سطح نسبت به سطح دیگر استفاده میشود.

shell

از گزینه بعدی یعنی دستور shell  برای خالی کردن یک جسم ۳ بعدی استفاده میشود بطوری که بعد از خالی کردن قطعه یک

ضخامتبرای دیواره ها درنطر میگیرد و بقیه جسم را حذف میکند.

Thickness

از دستور thickness  زمانی استفاده میشود که بخواهیم به جسم خود ضخامت دهیم.از این گزینه برای ضخامت دادن دیواره ها یا سطح قطعه استفاده میشود.

Thread/tap

از دستور thread/tap برای رزوه زدن یک میله استفاده میشود.اگر بخواهید یک پیچ طراحی کنید برای زدن رزوه ان باید از این گزینه استفاده کنید.

نوار ابزار surface-based features

نوار ابزار دیگری به نام surface-based features وجود دارد که برای حجم دادن به جسم ۳ بعدی و یا حذف کردن جسم ۳ بعدی تا یک سطح دیگر  مورد استفاده قرار میگیرد.

نوار ابزار transformation features

نوار ابزار پرکاربرد دیگری در کتیا وجود دارد که transformation features نام دارد و برای جابجای قطعات، تکثیر قطعات و تغیر اندازه جسم به کار میرود .

translation

اولین دستور در این نوار ابزار translation  نام دارد و برای جا بجای قطعات بین یک محور مورد استفاده قرار میگیرد.

این دستور هم گروهی های دیگری نیز دارد که مانندهمین دستور عمل میکنند که فقط کارایشان فرق میکند مانند چرخش یک جسم حول یک محور.

mirror

دستور بعدی در این نوار ابزار mirror  نام دارد که مانند دستور translation  عمل میکند.در این دستور جسم را تحت یک محور

کپی میکند به گونه ای که یک جسم به دو جسم تبدیل میشود.

rectangular pattern

دستور بعدی در این نوار ابزار rectangular pattern  نام دارد و زمانی که بخواهیم یک جسم را به تعداد مشخص تکثیر کنیم از این

دستور استفاده میکنیم به گونه ای که بعد از انتخاب جسم و محوری که قرار است در امتداد ان کپی شود ، تعداد کپی شدن

و فاصله بین قطعات را وارد میکنیم و قطعات طبق خواسته ما تکثیر و کپی میشوند.

این دستور همگروهی های دیگری دارد که برای کپی کردن حول یک محور (دورانی) مورد استفاده قرار میگیرد.

scaling

دستور بعدی scaling  نام دارد و زمانی که بخواهیم یک جسم را به یک اندازه ای مقیاس دهیم از این دستور استفاده میکنیم.

>

نظرات

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

نمونه پروژه های آماده

دریافت آنی
پشتیبانی 24 ساعته
درگاه پرداخت آنلاین
امکان دریافت مجدد
دارای نماد اعتماد