مقالات مهندسی - آموزش نرم افزار -
Solidworks یا Inventor  کدام نرم‌افزار را برای مدلسازی بهتر است؟
853+
ارسال شده در پنجشنبه 19 دی 1398

Solidworks و Inventor دو نرم‌افزار طراحی، مدلسازی و آنالیز مهندسی هستند که توسط قشر زیادی از مهندسان مکانیک و طراحان صنعتی استفاده می‌شوند. انتخاب نرم‌افزار مناسب برای یادگیری و شروع فعالیت، یکی از چالش‌های همیشگی مهندسان است. در این مطلب از بخش نرم افزار مکانیک وبسایت آقای مهندس تلاش کردیم تا تفاوت‌های این دو نرم افزار را شرح دهیم.

یکی از نکات اساسی که در انتخاب نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر باید لحاظ شود، پروژه‌ای است که در آن از نرم افزار مورد نظر استفاده خواهد شد. از نکات مهم دیگر نیز می‌توان شرایط کاری و محیطی، شرایط قرارداد شرکت کارفرما و پیمانکار و بودجه‌ی اختصاص داده شده برای خرید و آموزش نرم‌افزار را عنوان کرد. اما در مقایسه‌ای کلی، می‌توان امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزارهای مختلف را بررسی کرد و طبق نیاز پروژه و محصول، نرم افزار طراحی مناسب را انتخاب کرد.

Solidworks را می‌توان در میان دیگر نرم‌افزارهای مهندسی، ابزاری مناسب برای طراحی دو بعدی و سه بعدی نامید که ابزارهای لازم و کافی را برای این منظور دارد. از طرفی، Inventor نیز قابلیت‌های پیش‌فرض زیادی برای کمک کردن به مهندسان در محاسبه و انتخاب قطعات و نیز آنالیزها دارد.

یکی از قابلیت‌های سالیدورکس که آن را از بسیاری نرم‌افزارهای دیگر مانند CATIA و ProEngineer نیز متمایز می‌کند، امکان نصب نرم‌افزارها و ماژول‌های جانبی است که آن را به ابزاری کاملا قدرتمند تبدیل می‌کند. برخی از نرم‌افزارهای اضافی که می‌توان بر روی Solidworks نصب کرد، عملیاتی مانند تخمین قیمت، آنالیز مواد و انتخاب روش ساخت بر حسب ماده‌ی انتخابی را به این نرم‌افزار اضافه می‌کنند.

در مقابل، Inventor قابلیت انجام پروژه‌های معماری و آرشیتکتی را درون خود دارد که سال‌ها است آن را از رقیب دیرینه‌ی خود، حرفه‌ای‌تر کرده است. این امکان به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد که مهندسان و معماران را در یک پروژه در کنار همدیگر به کار گیرند و پروژه‌های ساختمانی خود را نیز به خوبی انجام دهند.

زمینه‌ی مهم دیگری که این دو نرم‌افزار را باید در آنها مقایسه کرد، طراحی سطوح یا Surface Modeling است. طبق نظریات اکثر مهندسان مکانیک و طراحان صنعتی، Inventor در این رقابت پیروز است. این نرم‌افزار شرکت اتودسک که هماهنگی با با نرم‌افزار Auto Cad از قابلیت‌های بسیار مفید آن است، امکانات لازم و سرعت کافی را در اختیار طراح می‌گذارد تا با قدرت زیاد سطح مورد نظر را طراحی کند. در مقابل برای طراحی سطوح با استفاده از Solidworks، نیاز به دانش ریاضیاتی و هندسی بالایی هست و نمی‌توان به سرعت اینونتور از محیط طراحی سطح آن استفاده کرد.

در جدول زیر مقایسه‌ای کلی از این دو نرم‌افزار را به همراه قابلیت‌ها آنها مشاهده می‌کنید.

solidworks

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که برای انتخاب نرم‌افزار مهندسی خصوصا در بازار ایران، ابتدا باید به خواسته‌های کارفرما در مورد نحوه‌ی تحویل پروژه و دیگر محدودیت‌ها توجه کرد. در لینک‌های ذکر شده از منابع نیز می‌توانید مقایسه‌های جدولی دقیق‌تری بین این دو نرم‌افزار مشاهده کنید.

نمونه پروژه های آماده

دریافت آنی
پشتیبانی 24 ساعته
درگاه پرداخت آنلاین
امکان دریافت مجدد
دارای نماد اعتماد