مقالات مهندسی - خبرهای دنیای مهندسی -
جیمز وات ، پدر انقلاب صنعتی
448+
ارسال شده در پنجشنبه 19 دی 1398

جیمز وات یکی از مهندسان مکانیک مشهو قرن ۱۷ میلادی است که با بهبود موتور بخار، توانست تاثیر بزرگی در انقلاب صنعتی داشته باشد. وات یک مهندس مکانیک اسکاتلندی بود که به خاطر تلاش‌های فراوانش در گسترش علم، واحد بین‌المللی توان به نام او ثبت شده است. با آقای مهندس همراه باشید.

باور عمومی بر این است که جیمز وات، مخترع ماشین بخار است. در صورتی که حقیقت کمی با این باور متفاوت است. ماشین یا موتور بخار، ابتدا در سال ۱۷۱۲ توسط نیوکامن اختراع شد. وات سال‌ها بعد در سال ۱۷۸۱ این ماشین را بهبود بخشید و یکی از پایه‌های انقلاب صنعتی را بنا نهاد.

وات متولد ۱۷۳۶ است و تا هجده سالگی عموما توسط پدر و مادرش تعلیم دیده و به مدرسه ی رسمی نرفته بود. او از هجده سالگی به یادگیری ساخت ابزار می‌پردازد و پس از مدتی که یک مغازه فروش ابزارهای مهندسی را اداره می‌کند، به عنوان یکی از کارمندان دانشگاه گلاسکو در همین زمینه مشغول به کار می‌شود. او در ابتدا تنها وسایل مهندسی دانشگاه را تعمیر می‌کرده و بعضا برخی از آنها را بهبود می‌بخشیده است. پس از چند سال او با همکاری جان کریگ بک کسب و کار جدید را در زمینه‌ی تولید اسباب بازی و وسایل موسیقی شروع می‌کند.

داستانی در مورد اختراع ماشین بخار توسط وات تعریف می‌شود که در آن، او با الهام از حرکت درب کتری توسط بخار، ماشین بخار را اختراع می‌کند. اگرچه این داستان صحیح نیست، اما برای تعریف کردن سیستم‌های گرمایی برای کودکان و توضیح کلی روند توسعه ماشین بخار، مفید است. داستان واقعی به این صورت است که James Watt در زمان کار در دانشگاه گلاسکو، به ساختمان موتورهای بخار علاقه‌مند می‌شود. او با مطالعه‌ی دقیق ماشین‌های بخار موجود به این نتیجه می‌رسد که این ماشین‌ها به خاطر گرم و سرد کردن مداوم سیلندر، بازدهی پایینی دارند. وات تصمیم می‌گیرد که طراحی این ماشین‌ها را بهبود ببخشد و در همین راستا، با اضافه کردن یک کندانسور جدید، بازدهی، قدرت و صرفه اقتصادی ماشین بخار را بهبود می‌بخشد.

وات در دوران حیات خود و پس از آن، جوایز و افخارات زیادی را کسب کرد. مهم‌ترین افتخاری که وات به آن نائل آمد، اختصاص واحد توان (Watt) در سیستم بین‌المللی واحدها بعنی SI به نام او است.

نمونه پروژه های آماده

دریافت آنی
پشتیبانی 24 ساعته
درگاه پرداخت آنلاین
امکان دریافت مجدد
دارای نماد اعتماد