مقالات مهندسی - ایده های مهندسی -
بازوی رباتیک با قابلیت کنترل توسط فکر
415+
ارسال شده در جمعه 20 دی 1398

بازوی رباتیک از محصولات تحقیقاتی است که سال‌ها برای توسعه و بهبود آن از هر نظر تلاش شده است. این بازوها در درازمدت می‌توانند به کمک افراد معلول بیایند. نوع جدیدی از بازوی رباتیک که توسط فکر افراد کنترل می‌شود به تازگی در دانشگاه مینه‌سوتا طراحی شده است.با اقای مهندس در ادامه مطلب همراه باشید.

 

برای اولین بار در جهان، بازوی رباتیک در آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه مینه‌سوتا (University of Minnesota) توسط تیمی به رهبری پروفسو Bin He طراحی شد. این ربات توسط نیروی فکر افراد و بدون نصب ایمپلنت‌های مغزی فعالیت می‌کند و می‌تواند اجسام را تشخیص داده و حتی آنها را بلند کند.

این تکنیک که از نوع noninvasive است، با نام انگلیسی electroencephalography (EEG) شناخته می‌شود و مجهز به یک کلاهک شامل ۶۴ الکترود است. این کلاهک آثار مغناطیسی ضعیف تفکرات فرد را دریافت می‌کند و با استفاده از پردازش سیگنال و فناوری یادگیری ماشینی، آنها را تفسیر کرده و به حرکت تبدیل می‌کند.

در آزمایش‌های اولیه، ۸ فرد مختلف ابتدا کنترل نشانگر رایانه بوسیله‌ی ذهن را آزمایش کردند و پس از آن توانستند بوسیله‌ی بازوی رباتیک اجسام را که در مکان‌های مشخص قرار داستند جابجا کنند و در آخر این اجسام را از مکان‌های تصادفی جابجا کردند و درون قفسه‌ها قرار دادند. جابجایی اجسام در آزمایش نوع اول با دقت بیش از ۸۰ درصد انجام شد و در آزمایش دوم، اجسام در مکان‌های تصادفی با دقیت حدود ۷۰ درصد جابجا شده و در قفسه‌های مخصوص قرار گرفتند. این تحقیقات جدید بر پایه‌ی تحقیقات قبلی مدیر تیم قرار گرفت. در تحقیقات قبلی، افراد توانسته بودند یک کوادکوپتر را به کمک نیروی تفکر به پرواز درآورند.

تیم تحقیقاتی ساخت این بازوی رباتیک، متشکل از مهندسان رشته‌های مختلف و نیز محققان دانشکده‌ی پزشکی بوده‌اند. این محققان شامل دانشجوهای دکترای رشته های مهندسی پزشکی و مهندسی مکانیک بوده‌اند. آنها امیدوارند که با پیشرفت این بازو و تولید انبوه آن، می‌توان کمک زیادی به بهبود فعالیت‌های روزانه‌ی افراد معلول کرد.

نمونه پروژه های آماده

دریافت آنی
پشتیبانی 24 ساعته
درگاه پرداخت آنلاین
امکان دریافت مجدد
دارای نماد اعتماد