مقالات مهندسی - مقالات مهندسی مکانیک -
5 روش اصلی تولید پیچ
363+
ارسال شده در سه شنبه 08 بهمن 1398

۱- انواع روش های تولید پیچ

در این بخش نیز ابتدا روش های مختلف پیچ تراشی معرفی شده و سپس به ماشین های مربوطه پرداخته می شود. انواع روش های تراش و برش و فرز و سنگ زنی بکار رفته اند. برای تراش رزوه پیج نیاز به ماشین های تراش معروف با ماشین های تراش ویژه میباشد که فقط مجهز به روش ها و تجهیزات کنترلی مخصوص متناسب با روش باشند. روش های برش رزوه نیز مشابه اند مگر اینکه بطور دستی انجام گیرند. روش های زیر بکار گرفته شده اند :

 

۱- تراش رزوه با ابزارهای پروفیلی

ابتدا روی قلم تراش یک یا چند پروفیل رزوه سنگ زنی می کنند. بعد بطور معمول و با پیشروی میله راهنما طول تراشی انجام گرفته و یا توسط پاترون راهنما که شیب آن عملا به کمک نکتهای راهنما است کپی می کنند. در شکل (۱) تراشکاری رزوه پیج به صورت داخلی و خارجی نشان داده شده است.


شکل ۱ – تراشکاری رزوه پیچ

۲- برش رزوه

این روش را می توان بطور دستی یا با ماشین اجرا نمود. روش با خان کشی دایره ای شکل قابل مقایسه است. کار با مته های رزوه تراش سه گامه یک نوع سوراخکاری ویژه برای رزوه تراش داخلی است. با قلاویز رزوه های خارجی را در یک مرحله کاری تولید می کنند. در شکل (۲) روش های تولید برش رزوه پیج نشان داده شده است.


شکل ۲ – برش رزوه پیچ

۳- فرزکاری رزوه

اصول این روش از روش فرز کاری چرخ دنده ها اقتباس شده است. ابزار به عنوان فرز کار پروفیل حرکت تراش دورانی را بعهده دارد. برای تولید پیج های بلند از یک فرز صفحه ای استفاده می شود که محور آن به اندازه زاویه گام نسبت به محور قطعه کار مورب سوار می شود. علاوه بر دوران تراش ابزار یک پیشروی محوری نیز به کمک میله راهنما به ابزار اضافه می شود. قطعه کار به کمک دوران خود یک پیشروی دایره ای شکل نیز انجام می دهد.

برای پیج های کوتاه داخلی و خارجی از فرز های کوتاه مشابه با فرزکاری غلتی استفاده می شود که محور فرز در این حالت به موازات محور قطعه کار قرار دارد و طول فرز حداقل برابر با طول رزوه است، بطوری که پیشروی محوری توسط پاترون راهنما در طول حدود بیش از یک دور قطعه کار کفایت می کند. در شکل (۳) روش های فرز کاری رزوه پیج نشان داده شده است.


شکل ۳ – فرزکاری رزوه پیچ

۴- تراش رزوه با دستگاه ابزار چند تیغه ای

برای تولید رزوه های خارجی یک سر تینه مجهز به تیغه های HM به دور قطعه با سرعت تراش می چرخد در حالی که قطعه کار خود همزمان حرکت دورانی آرام پیشروی را انجام می دهد. قابل توجه در این روش موفقیت غیر مرکزی قطعه کار و ابزار است که هنگام تولید رزوه داخلی نیز شکل براده فرز غلتی، (گاما) شکل را دارد. تراش رزوه با ابزارهای چند تیغه ای در شکل (۴) نشان داده شده است.


شکل ۴ – تراش رزوه با ابزار چند تیغه ای

۵- سنگ زنی رزوه پیچ

روش سنگ زنی برای تولید رزوه های بسیار دقیق یا برای از بین بردن تاب های سخت کاری بکار می رود. روش کار مشابه با فرزکاری رزوه است. بین سنگ زنی طولی با صفحه یک پروفیلی و صفحه چند پروفیلی تفاوت قائل شده اند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی انواع تیغه های فرز

 

 

۲- ماشین های پیچ تراش

۱- ماشین های فرز رزوه پیچ

ماشین ها برای فرزکاری رزوه پیچ ها هم برای پیچ های کوتاه و هم برای پیج های بلند طراحی شده اند. در هر دو حالت حرکت اصلی به میله فرز منتقل می شود که برای پیج های کوتاه به موازات محور قطعه کار و در پیج های بلند به اندازه زاویه گام رزوه نسبت به آن مورب سوار شده است. ماشین های فرز پیج کوتاه دارای جعبه میله هستند که قطعات آزاد سوار شده را با پیشروی دایره ای شکل آرام تدارک می کنند.

به این ترتیب می توان، وقتی قطر فرز بطور مناسب کوچک است، رزوه داخلی نیز فرز کاری نمود. این دستگاه فرز را می توان با فرزهای غلتی برای تولید چرخ دنده ها مقایسه نمود. اما در این حالت تیغه ها پیچی شکل نبوده بلکه روی یک میله گرد که فاصله دندانه های آن متناسب با شیب رزوه است مستقرند. میله فرز بایستی علاوه بر دور بالای تراش، یک پیشروی پی نول نیز در طول یک دور قطعه کار به اندازه ارتفاع یک گام ایجاد کند.

همزمان میله فرز روی یک میز عرضی یه طور شعاعی به داخل قطعه کار حرکت می کند تا بعد از حدود ۱/۶ دور قطعه عمق برش مورد نظر ایجاد شده باشد. بعد با عمق برش ثابت فرزکاری ادامه می یابد تا رزوه بخاطر خروج ابزار بعد از حدود ۵/۴ دور میله قطعه کار کامل شده باشد. میز عرضی می تواند در این صورت دوباره بجای اول برگردد ساختمان یک ماشین فرز پیچ تراش بلند مشابه یک ماشین تراش بلند تراش است (شکل ۵ )، زیرا قطعات همان شرایط کار را دارند. در اینجا میله قطعه کار حرکت پیشروی دایره ای شکل را انجام می دهد.

میز فرز همانند یک سوپرت یک ماشین تراش توسط میله راهنما و چرخ های قابل تعویض به کمک میله قطعه کار به حرکت می آید. علاوه بر وضعیت مورب میله فرز که قبلا به آن اشاره شده، میز فرز طبیعتا برای تنظیم قطرها و عمق های مختلف رزوه ها بطور مورب قابل حرکت نیز هست، با فرز های دیسکی شکل تراش می توان پیج های چپ و راست فرز کاری نمود. در این ارتباط فرز کاری همراه و غیر همراه هم ممکن است.


شکل ۵ ماشین فرز پیچهای بلند

برای فرزکاری رزوه های داخلی بایستی قطعه کار طبیعت آزاد سوار شود. اما بایستی به یک نکته بحرانی توجه شود و آن نکته این است که میله دستگاه فرز پیچ داخلی مانع فرز کاری پیج های بسیار بلند می شود. این طول تابع قطر پیج می باشد.


شکل ۶ – نکته بحرانی در پیش رزوه تراش داخلی

۲- ماشین های تراش رزوه با دستگاه ابزار چند تیغه ای :

این ماشین ها مجهز به سر تیغه های مجهز به تیغه های HM هستند که با سرعت های تراش بالای ۱۰۰متر بر دقیقه کیفیت سطوح خوبی ایجاد می کنند. تیغه های تراش و جناح زن و یا پلیسه زدا که به ترتیب روی سر تبغه نصب شده اند، پروقبل نهائی پیج را تولید می کنند. در این ارتباط براده های پیوسته و بلندی ایجاد می شود. در شکل ۷ نمای سیستم محرک این ماشین نشان داده شده است. موتور اصلی که در تصویر مشاهده نمی شود بالای میز قرار می گیرد. میله ابزار که توسط تیغه به حرکت می آید و بر تیغه که حول آن با زاویه شیب رزوه بطور مورب تنظیم می شود توسط میز نگه داشته می شوند.

میله قطعه کار حرکت پیشروی دورائی خود یا حرکت برگشت سریع خود را از یک موتور پیشروی دریافت می کند. پیشروی محوری طبق معمول توسط چرخ های تعویضی و میله راهنما و به کمک میله قطعه کار به میز ابزار منتقل می شود. در اثر سرعت بالای تراش نه تنها زمان های تولید کوتاه است، بلکه دقت کار در مقایسه با پیج های فرز کاری شده بهتر است


شکل ۷ – سیستم محرک یک ماشین پیچ تراش با ابزارهای چند تیغه ای

نمونه پروژه های آماده

دریافت آنی
پشتیبانی 24 ساعته
درگاه پرداخت آنلاین
امکان دریافت مجدد
دارای نماد اعتماد