اطلاعات فنی خودرو -
معرفی و بررسی سنسور اینرسی
251+
ارسال شده در یکشنبه 04 اسفند 1398

این سنسور نقشی اساسی در خودرو دارد، هنگامی که یک خودرو در تصادف سخت به حالت واژگونی در می آید مهم ترین و بدترین خطری که می تواند خودرو و سرنشینان را تهدید کند خطر انفجار و آتش سوزی است. در ادامه با آقای مهندس همراه باشید:

در خودروهای قدیمی مثل پیکان  در هنگام تصادف و واژگونی حتما باید برای جلوگیری از آتش گرفتن خودرو سر باطری را جدا کرد تا برق خودرو قطع گردد. اما با ورود سیستم های جدید در صنعت خودرو مصون ماندن خودرو از خطر آتش سوزی در هنگام تصادف و واژگونی بر عهده سنسوری است به نام سوئیچ اینرسی که این سنسور در خودروهای دارای عکس العملی متفاوت است.

سوئیچ اینرسی بر روی قسمت خاصی در خودرو که کمترین ارتعاشات را دارد واقع شده است. این سوئیچ در حالت عادی بسته است و هنگام وارد شدن نیروی شدید نا گهانی مانند ضربه تصادف باز شده و باعث قطع شدن مدار پمپ بنزین و سایر مدار های اصلی میگردد.

با فشار دادن در پوش لاستیکی سوئیچ به حالت اولیه باز میگردد.

این سنسور که نوعی سوییچ میباشد با دریافت ضربات درزمان تصادف خودرو با قطع جریان بنزین از احتمال اتش سوزی تا حد بالایی میکاهد.این سوییچ در خودرو های پیکان اردی سمند پرشیا و405 انژکتوری با قطع برق ECU باعث خاموش شدن سریع خودرو میشود.

در 206 های غیر مولتی پلکس این سوییچ باز جریان پمپ برقی رو قطع میکند اما چون هنوز مقداری بنزین در مجموعه سوخت رسانی و ریل سوخت هست موتور تا مدت کمی به کار خود ادامه میدهد.

اما این مورد در 206 های مولتی پلکس کمی به صورت حرفه ای تر عمل میشود و سنسور با توجه به هر ضربه ای عمل نمیکند بلکه ابتدا شدت ضربه توسط BSI محاسبه شده و بعدا اگر با پارامتر های موجود تطابق داشت عمل کرده و جریان پمپ قطع میشود.

نکته: در خودروهای اروپایی جدید علاوه بر برق پمپ بنزین برق کوئل و رله قدرت در رله دوبل قطع می شود

نمونه پروژه های آماده

دریافت آنی
پشتیبانی 24 ساعته
درگاه پرداخت آنلاین
امکان دریافت مجدد
دارای نماد اعتماد